Australiaan ja Australiassa syksyllä 2015

Etusivu Foorumit Matkalla Australiaan ja Australiassa syksyllä 2015

• Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #813
    Vieras

Viime vuoden keväänä rakas sukulaiseni oli kyläilemässä luonamme ja kysyin mieheltäni: ”Lähdetäänkö Australiaan vasta vierailulle?” Mieheni vastasi: ”Lähdetään vaan.”
    Vuoden 2014 syksyllä selvittelimme vaihtoehtoja vuokrataanko moottoripyörä sieltä vai otetaanko oma. Australia osoittautui haasteelliseksi maaksi päättipä tehdä niin tai näin. Päädyimme siis viemään oman. Olin viime talven aikana yhteydessä useisiin instansseihin Australiassa, mutta parhaan avun sain Suomesta Autoliitosta. Helmikuussa olin ensimmäisen kerran yhteydessä Kotkassa toimivaan yritykseen, jonka kautta päätimme hoitaa Varaderon rahtaamisen Australiaan. Lentojen hintoja seurasimme pitkin vuotta, mutta lennot varasimme vasta 12.8.15.
    Varren (Varaderon) laatikon valmistamisesta ja Varren pakkaamisesta laivarahtia varten sovimme elokuun alkupuolella. 14.8.15 veimme Varren satamaan ja tullissa selvisi, ettei henkilökunnan 4 henkilöstä kukaan ollut koskaan kuullut FiA Carnetista, mutta sekin saatiin hoidettua ja niin Varre jäi odottamaan lähtöä, jonka oli määrä olla 21.8.15.
    varre
    Tänä viikonloppuna olemme ladanneet Australian kartan navigaattoriin, ommelleet TFMK:n merkit ajotakkien hihoihin ja pakanneet tavaroita. Huomenna illalla 12.10.15 viemme ruumaan menevät tavarat jo lentokentälle ja tiistaiyönä 13.10.15 on lentomme rälähteä Singaporen kautta Sydneyn. Jännityksellä odotamme, onko Varre luvattuna 15.10.15 päivänä Sydneyssä…
    15.10.2015 saavuimme Sydneyn. Lentokoneessa piti täyttää tarkat tiedot ettemme vain ole tuomassa mitään laitonta maahan sekä toinen lappu koskien ebolaa. Lentokentällä tarkastukset hoituivat ongelmitta ja olimme junassa kohti keskustaa hyvissä ajoin. Sähköpostia en päässyt jostain syystä lukemaan. Kävimme tutustumassa kasvitieteelliseen puutarhaan, joka sijaitsee sopivasti hotellilta satamaan mennessä matkan varrella. Ooppera talokin käytiin ihmettelemässä samalla. Kävimme showboatilla päivällisristeilyllä päivän päätteeksi. Yövyimme idyllisessä East Sydney hotellissa.

16.10.15 Sain sähköpostini auki ja sieltä löytyi lasku, liittyen moottoripyörän tuomiseen. Menimme siis kyseiseen pankkiin maksamaan laskun. Täällä ei käteismaksusta kassalla veloiteta erikseen. Saimme myös lomakkeia, joita meidän pyydettiin täyttämään ja palauttamaan agenttitoimistolle. Hieman asiaa ihmettelimme, kun Fia Carnetilla ei pitänyt tälläsiä selvityksiä tehdä. Päätime mennä Globelinkin toimistolle toiselle puolelle kaupunkia. Siellä asia selvisikin, eikä niitä lomakkeita tarvinnut täyttää. Samalla päätimme käydä hoitamassa tullissa asiat ja kiireellä menimme taksilla kansainvälisellä lentokentällä sijaitsevalle toimistolle. Olimme siellä tuntia ennen sulkemisaikaa. Tullivirkailijat olivat sitä mieltä, että Suomen virkailijat olivat täyttäneet väärät kohdat ja tekivät merkintänsä omalle sivulle. Samassa toimistossa toisella luukulla saimme selvitettyä loputkin maahantuontia koskevat asiat. Tälle tuli oma hintalappu päälle. Globelinkiltä saimme tiedon mistä voimme seurata moottoripyörän container numeron perusteella, koska voimme noutaa sen satamasta (satamaan tulopäivä oli muuttunut 1. 15.10. Päivästä ja 2. 20.10. arviosta 19.10. päivään.) Meitä ohjattiin seuraamaan nettisivulta hakemisaikaa, koska jos ilmoitetusta hakuajasta ehtii mennä yli 3 päivää, niin pyörä siirtyy säilytykseen ja se maksaa ja vaikeuttaa pyörän saantia.

17.10.15 Päätimme käyttää päivän tutustuen Taronga zoossa. Upea lämmin päivä. Lämpötila näinä päivinä on ollut n. 30 asteen tuntumassa.

20.10.15 Olemme edelleen Sydneyssä. Olemme kierrelleet ympäri k aupunkia hop on hop off busseilla. Ihailleet meren eläviä Sealifessa. Ilmat on suosineet ja ihniset ovat ystävällisiä. Soitin satamaan toistamiseen tänään ja sain kuulla, että moottoripyörämme on aikaisintaan perjantaina haettavissa ja soitan siis uudelleen silloin. Olimme suunnitelleet pääsevämme alku viikosta ajelemaan kohti Perthiä. Matkasuunitelmamme aikataulua täytyy siis kiristää. Onneksi se oli varsin väljä. Nyt peukut pystyyn, että saamme pyörän perjantaina ulos satamasta. No worries niin kuin paikalliset sanoo. Museo ja Blue mountais voisivat olla seuraavat kohteet.
    26.10.15 konttimme oli siirretty toiseen satamaan eri firman hoidettavaksi. He eivät osanneet hoitaa asioita ja karanteeniviranomaisen saanti olisi mennyt seuraavalle viikolle. Koko viikko perjantaihin 30.10 asti meni vakuutuksen saantiin, jonka saimme vain australiaisen ystävämme avustuksella ja tarkastajan odotukseen. Lopulta oli pakko luovuttaa loman lyhyyden vuoksi, joten koska vielä perjantainakaan ei ollut varmuutta tarkastajan tulosta, niin lähetimme kontin avaamattomana takaisin Suomeen ja lensimme Perthiin ystäviemme luo. Saimme onneksi perheen 2. auton lainaksi ja olemme käyneet Fremantlessa kahdestaan ajelemassa ja huomenna menemme ainakin Yorkiin. Laitan kuvia, kun pääsemme kotimaahan. Saimme hyviä vinkkejä Perthin moottoripyörämessuilla ja lokakuun alusta on yksi firma yhdistänyt palveluita parin muun kanssa, joten nyt moottoripyörän voi vuokrata ja palauttaa muuhunkin osavaltioon kuin itärannikon kaupunkeihin ja osavaltioihin. Kun lähetimme pyörän matkaan ei ollut mahdollista vuokrata pyörää Sydneystä ja jättää sitä Perthiin. Nyt on.

#1518
    Vieras

Ja jännittää lukijaakin, miten käy… Laittakaa ihmeessä tarinaa tänne sitä mukaa, kun kerrottavaa tulee. Ja varmasti tulee… 😀

#1519

Hyvää matkaa sinne alapuolelle. 😉

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.